Polkupyörän rengaskoon merkintätapoja on useita, mutta helpoiten sopivat uudet renkaat pyörääsi löydät millimetreihin perustuvan ns ERTRO-lukeman avulla. Luvun kaksi ensimmäistä numeroa kertovat renkaan leveyden ja seuraavat kolme numeroa renkaan sisähalkaisijan. Esimerkiksi 47-622 tarkoittaa 47mm leveätä normaalia 28″(622mm) rengasta ja 47-559 47mm leveätä 26″(559mm) rengasta.
Tuumiin perustuvien merkintöjen kanssa tulee olla tarkkana koska samalla tuumakoolla merkittyjä renkaita ja vanteita on eri kokoisia. Esimerkiksi Helkama Oivassa ja Ainossa käytetty 26″ vanne on millikokona 584 ja maastopyörissä käytetty 26″ on 559. Myös 28 x1 5/8 x1 1/2 (44-635) merkinnällä varustettu rengas on tarkoitettu eri kokoiselle vanteelle kuin 28 x1 5/8 x1 1/2NL (40-622), näennäisen samanlaisesta tuumakokomerkinnästä huolimatta näiden eri kokojen renkaat eivät sovi toistensa vanteille.
Samalle vanteelle voi yleensä asentaa eri levyisiä renkaita kunhan halkaisija pysyy samana. Esimerkiksi 40-622 renkaan tilalle voi yleensä asentaa 32-622 renkaan. Valittaessa eri kokoisia renkaita tulee kuitenkin ottaa huomioon pyörän vanteiden ja haarukoiden leveys ja lokasuojien alla oleva tila, sillä yleensä leveämmät renkaat ovat myös korkeampia.
Suomessa yleisimmät tuumakoot ja niiden vastineet ERTRO-lukemina:
- 12 1/2″ = 203
- 16″ = 305
- 20″ = 406 (lasten pyörät ja BMX-pyörät)
- 22″ = 484 (vanhat Jopot)
- 24″ = 507
- 26″ = 559 (maastopyörät ja useimmat modernit nuorten pyörät yms.)
- 26″ = 584 (Helkama Aino, Oiva ja Jääkäri. Myös SA-INT pyörät)
- 27,5″ = 584 (27,5″ maastopyörät, tunnetaan myös nimellä 650B)
- 27″ = 630
- 28″ = 622
- 28″ = 635 (vanhat, usein ruotsalaiset vakiopyörät)
- 29″ = 622 (29″ maastopyörät)
SISÄRENKAAT
Sisärenkaissa käytetään samoja merkintätapoja kuin ulkorenkaissakin, mutta koot ovat “venyviä”. Esimerkiksi 32/47-609/642 sisärengas käy leveydeltään 32-47mm ja halkaisijaltaan 609-642 koon ulkorenkaisiin. Eli edellä mainittu sisärengas käy siis mm. hybrideissä yleiseen 40-622 ulkorenkaaseen.
Venttiileitä sisärenkaissa on kolmea tyyppiä. Auton renkaistakin tuttu autoventtiili (neula/schraderventtiili), perinteinen pikaventtiili (dunlop/woods) ja prestaventtiili. Prestaventtiiliä käytettiin perinteisesti maantiepyörissä, mutta nykyään sitä voi tavata maasto- ja hybridipyöristäkin.
Prestaventtiili on auto- ja pikaventtiilejä ohuempi ja sen “sielu” täytyy ennen pumppaamista pyörittää käsin auki. Monesti pyörään, jossa on prestaventtiilit ei voi vaihtaa sisärenkaita joissa on muunlaiset venttiilit, koska vanteessa oleva reikä on pienempi.
RENGASPAINE
Suositeltu rengaspaine kullekin ulkorenkaalle on yleensä painettu renkaan kylkeen, sisäkumeille ei ole painesuosituksia. Yleensä leveämmissä renkaissa pidetään matalampaa painetta ja mitä kapeampiin renkaisiin siirrytään, sitä korkeammat ovat paineet.