Polkupyörän huoltaminen ja käsittely: pyörän käyttöiän pidentäminen

Polkupyörät ovat hieno liikkumismuoto ja hauska tapa pysyä aktiivisena. Polkupyöräsi toimintakunnon varmistamiseksi on tärkeää suorittaa säännöllisiä huoltoja. Tämä ei ainoastaan pidentää pyöräsi käyttöikää, vaan myös varmistaa turvallisen ja nautinnollisen ajokokemuksen. Tässä artikkelissa käsittelemme polkupyörän huollon perusteita ja annamme joitakin vinkkejä pyöräsi hyvän kunnon ylläpitämiseen.

Sisäänajohuolto / ensihuolto

Ensimmäisten ajotuntien aikana pyörän osat asettuvat paikoilleen – koneella kasattujen vanteiden pinnojen nippelit kehälle, vaijerit päätyholkkeihinsa, laakerit asettuvat kohdilleen, jne. Tällöin muutaman tunnin ajon jälkeen pyöräsi ei toimi aivan niin täsmällisesti, kuin ihan uutena. Jos näitä puutteita ei huolleta ja säädetä kohdilleen ajoissa, ne ainoastaan pahenevat. Pahimmassa tapauksessa ne voivat aiheuttaa vaaratilanteita ja isojakin vaurioita, jolloin takuu näiltä osin raukeaa.

Ensihuollon suositeltava ajankohta tulee melko nopeasti vastaan, sen ollessa noin 300-500km / 10-15 käyttötuntia.

Pyörän voimansiirron huoltaminen

Pyörän vuosihuolto seuraa yleensä ketjun vaihdon ajankohtaa. Polkupyörän ketju, varsinkin ulkovaihteellisessa pyörässä, on herkästi kuluva ja säälle altis osa, joka tulee vaihtaa kuluman, eli ketjun venymäprosentin perusteella uuteen. Uusi ketju on pituudeltaan noin 0,00 – 0,25%, ja vaihtokuntoinen ketju 0,65 – 0,75%.

Mikäli ketju on kulunut liikaa, esimerkiksi 0,75% ja tarkoitus olisi vaihtaa uusi ketju rattaille, ei se enää onnistu niin että voimansiirto-osat toimisivat korrektisti, sillä rattaat ovat mukautuneet yli kuluneen ketjun mukaiseksi, jolloin uusi ketju asetu enää kuluneille rattaille. Ensimmäisenä oireena on se, että ketju pääsee hyppimään rataspiikkien yli. Tämä tapahtuu niin ylikuluneessa ketjussa, kuin myös uudella ketjulla varustetussa pyörässä, jossa on liian kuluneet rattaat. Tällöin myös rattaat on vaihdettava uusiin jotta pyörä taas toimisi.

Voimansiirto1

Pitkän huoltokokemuksen perusteella ketju kestää normaalisti noin, 

  • Ulkovaihteellisissa sähköpyörissä 800 – 1000km
  • Ulkovaihteellisissa luomupyörissä 1000 – 1500km
  • Napavaihteellisissa sähköpyörissä 1000 – 1500km
  • Napavaihteellisessa luomupyörässä 1500 – 2000km

Kilometrimäärissä on paljon vaihtelua, johon vaikuttaa pyörässä yleisimmin käytetyt vaihteet, pyörän kuorma eli kuskin ja varusteiden paino, ketjun puhtaus, käytetty ketjuöljy, tieprofiili, pyörän käyttötarkoitus, jne…

Huom! Ketjun kulumaa voi myös seurata itse, tähän tarkoitetulla kulumamittarilla. Niitä saa kaikista hyvin varustetuista pyöräliikkeistä, kuten myös Emilia Sportin verkkokaupasta.

Miten ketjun käyttöiän saa maksimoitua?

Ensimmäinen ja oleellisin asia on pyörän vaihteiden oikeaoppinen käyttö. Polkupyörillä, ja etenkin nykyään sähköpyörillä ajetaan yleisesti todella suurilla vaihteilla ja hitaalla pyöritysnopeudella, eli kadenssilla. Tämä kuluttaa ketjua ennenaikaisesti hyvin nopeasti. Pyörän ketjulinja eli se, kuinka suorassa ketju on suhteessa rattaisiin, tulisi olla ajamisen aikana mahdollisimman suora.

Vaihteita tulisi käyttää siten, että polkimien pyöritysnopeus säilyy samana, oli nopeus sitten mikä tahansa. Optimaalinen kadenssi, eli pyöritysnopeus, on riipppuen polkijasta 70 – 90 kierroksen tuntumassa minuutissa, eli hiukan nopeammin, kuin yksi poljinkierros sekunnissa. Tällä pyöritysnopeudella jalkojen lihakset pysyvät pienellä harjoittelulla hyvin tahdissa myös 

lukkokengillä, eikä voimansiirtoa ”vedätetä”, jolloin ketju ja rattaat kuluvat paljon hitaammin.
Sähköpyörän käyttö ei tässä mielessä eroa sähköttömällä pyörällä ajamisesta, vaikka pyörä kulkeekin osittain moottorin avulla.

Pyörän pesu ja ketjun öljyäminen

Vaihteiden käytön ja säännöllisen huoltamisen / huollattamisen lisäksi pyörän osien kestävyyttä voi itse edesauttaa huomattavasti, puhdistamalla pyörää säännöllisesti. Päivittäisessä ajossa ulkovaihteellista pyörän voimansiirtoa tulisi puhdistaa noin viikon-parin välein, tai silloin kun alkaa näyttää likaiselta ja ketju alkaa sotkemaan paikkoja. Pesu pitäisi tehdä mielellään vahvalla pyörän voimansiirron pesuun tarkoitetulla liuottimella, pesemällä ketju ja rattaat täysin puhtaaksi, vanhan tiskiharjan tms. harjan avulla.

Yksinkertaisimmat pesuvälineet käsittävät ämpärin, sienen, harjan ja pesuaineet. Näillä pyörän ja  voimansiirron pesu onnistuu hyvin myös ulkona, vaikka kerrostalo-olosuhteissa.

Kun ketjusta ei enää lähde sormiin tai rättiin mustaa likaa, ketju voidellaan vuodenaikaan ja ajankohtaan sopivalla ketjuöljyllä. Ketjuöljyjä on perinteisesti omansa märälle ja kuivalle kelille. Märän kelin öljy ei huuhtoudu ketjusta vesisateella pois, mutta toisaalta taas kerää kuivalla ilmalla kaiken pölyn itseensä. Kuivan kelin ketjuöljy taas ei kerää niin herkästi pölyä, mutta huuhtoutuu vesisateessa helposti pois. Myös koville pakkasille on oma öljynsä, sillä normaali öljy ei ole enää niin juoksevaa, kun mennään nollan alapuolelle, jolloin ketju ei toimi enää normaalisti.

Ponnepullolla levitettävä ketjuöljyä kannattaa välttää. Suihkeella on hyvin helppo voidella myös ne paikat pyörästä, jota ei ole tarkoitus voidella, kuten esimerkiksi jarrulevyt. Jos öjyä pääsee levylle, jarru ei välttämättä enää toimi ja tästä voi syntyä vaaratilanteita. Tällöin jarrulevy pitää puhdistaa öljystä ja vaihtaa jarrupalat uusiin. Ketjuöljyä yksinkertaisesti levitetään ketjulle, rattaita ei tarvitse voidella, ja lopuksi ylimääräiset öljyt ketjulta pyyhitään rätillä pois.

Huom! Painepesuri on pyörän pesemisessä myös hyvä työkalu, mutta sillä tulee välttää suoraa suihkuttamista laakereille, napavaihteille, sähköosille ja pyörän vaihdevivuille.

Jousitus

Modernissa maastopyörässä jousituskomponenttien huoltoaika määräytyy käyttötuntien mukaan. Melko tavallisesti ensimmäinen keulahuolto tulee eteen useimmilla merkeillä vastaan 50 käyttötunnin kohdalla. Tässä huollossa vaihdetaan alajalkojen öljyt ja ulospäin näkyvät liukuputkien pölytiivisteet. 200 käyttötunnin kohdalla / 1 vuoden jälkeen, tulee eteen keulan täyshuolto, jossa vaihdetaan edellä mainittujen lisäksi vaimentimen öljyt ja tiivisteet, sekä ilmakeulan ollessa kyseessä, ilmaruodon tiivisteet.

Takaiskaria huolletaan pääsääntöisesti hiukan harvemmin ja ilmaiskarin ilmakannua huolletaan 50 – 100 käyttötunnin välein. Täyshuolto tulee iskarissa vastaan 200 tunnin / 1 vuoden kohdalla, jolloin vaihdetaan iskariin vaimenninöljyt ja tiivisteet. 

Ilmaiskarin ja keulan ollessa kyseessä, ilmajousen paineita ylläpidetään jousipumpulla.

Mitä kovempaa ajo on, sitä useammin huoltoa joutuu tekemään myös keulalle ja iskarille, ja joissain tapauksissa jo paljon tiuhempaan kuin valmistajan ohjeet suosittelevat. 

Rengaspaineet

Polkupyörässä rengaspaineilla on suurin merkitys pyörän kulkemiseen eri alustoilla, jos ajaja jätetään laskuista pois. Liian matalat rengaspaineet asfaltilla jarruttavat kulkemista oleellisesti, ja tuntuu että pyörä ei tahdo liikkua eteenpäin vaikka kuinka polkisi. Lisäksi liian matalat paineet myös rikkovat ulkorenkaat nopeasti. Liian korkea rengaspaine taas voi rikkoa renkaan ja on erittäin epämukava ajaa, sillä kaikki tien epätasaisuudet kulkeutuvat tällöin ajajaan.

Suositusten mukaiset rengaspaineet ilmoitetaan ulkokumin kyljessä, ja suosittelemme tarkistamaan paineet aina parin viikon välein. Tähän tarkoitukseen kannattaa hankkia asianmukainen, lattialla seisova tornimallinen polkupyörän pumppu jossa painemittari.

Yhteenvetona

Polkupyörän huolto on tärkeä osa pyöräsi käyttöiän pidentämistä ja turvallisen ja nautinnollisen ajokokemuksen varmistamista. Noudata säännöllisiä huoltovälejä ja huolto-ohjeita ja varmista, että kaikki osat ovat puhtaat ja voidellut. Ammattilaisen apu on tarpeen, jos huomaat joissakin osissa toimintahäiriöitä. Huolellinen huolto varmistaa, että pyöräsi toimii hienosti jopa vuosikymmeniä.

Huoltovälit

Pyöräsi käyttöiän pidentämiseksi on tärkeää noudattaa säännöllisiä huoltovälejä. Joillakin valmistajilla myös takuun säilyttäminen vaatii, että osat on huollettu säännöllisesti. Huollon tiheys riippuu siitä, kuinka usein ajat pyörälläsi, mitä osia pyörässäsi on ja millaisissa olosuhteissa ajat. Hyvänä nyrkkisääntönä voidaan pitää sitä, että huollettu polkupyörä on äänetön. Mikäli siis kuulet mitään ylimääräisiä ääniä pyörästäsi, tiedät että on huollon aika. Tässä on joitakin yleisiä ohjeita eri pyörän osille:

  • Renkaat ja vanteet: Tarkista rengaspaine ennen jokaista ajoa. Jos kuulet hankaamista tai naksuntaa, on aika laittaa pyörät oikeaan asentoon ammattilaisen avulla. 
  • Ketju: Puhdista ja voitele ketjusi vähintään 200km tai kuukauden välein, riippuen siitä, mikä tulee ensin. Likaisella ketjulla ajaminen kuluttaa rattaita ja ketjua, jolloin ne pitää vaihtaa normaalia kulumistahtia aikaisemmin. Likainen ketju ja ratas myös heikentää vaihtajien toimintaa eikä vaihteet välttämättä vaihdu niin kuin niiden kuuluisi. Likaisella alustalla ajaessa ketju voi likaantua huomattavan paljon nopeampaa, jolloin ketjua voi joutua puhdistamaan ja voitelemaan jopa jokaisen ajon jälkeen. 
  • Jarrut: Tarkista jarrulevyjen ja jarrupalojen kulumisaste säännöllisesti ja varmista, että jarrut ovat puhtaat. Jos kuulet kirskumista, hankaamista tai jarruteho on heikko, on luultavasti aika vaihtaa jarrupalat. 
  • Voimansiirto: Käy läpi kaikki vaihteet varmistaaksesi, että ne toimivat sulavasti. Puhdista ja voitele ketju sekä hammasrattaat vähintään kuukauden välein ruostumisen ja kulumisen estämiseksi. 
  • Jousitus: Tarkista, että jousitus toimii ja että se on puhdas. Tarkista keulan ja mahdollisen takajousituksesi ilmanpaine joka muutaman kuukauden välein ja lisää ilmaa tarvittaessa. Mikäli pyörässäsi ei ole ilmajousitusta, varmista, että pidät tiivisteet puhtaana, jolloin vesi ei pääse jousien sisään. Jos huomaat vuotoja eli öljyjälkiä liukuputkissa ja tai jousituksen toimintahäiriöitä, on aika hakea apua ammattilaiselta. Eri jousitusratkaisuiden valmistajilla on omat huoltovälit tuotteilleen, joita tulee noudattaa takuun säilymiseksi. Tarkista oman jousituksesi huoltoväli valmistajan sivulta.

Yleiset huolto-ohjeet

  • Puhdista pyöräsi joka ajon jälkeen ja varmista, että kaikki ruoste ja lika on poistettu. 
  • Voitele kaikki liikkuva osat, kuten ketju. Huolehdi myös laakereiden puhtaudesta ja lisää laakerirasvaa tarvittaessa laakereille. 
  • Varmista, että kaikki ruuvit ja mutterit ovat kireällä, mutta varo ylikiristämästä pultteja. 
  • Varmista, että kaikki varusteet ovat tiukasti kiinni ja ehjiä. 
  • Huolla jarrulevyt ja jarrupalat säännöllisesti, varmistaen, että ne ovat puhtaat ja kuivat. Paljon kilometrejä ajavan henkilön tulisi tehdä tämä noin kuukauden välein. 
  • Varmista, että polkupyöräsi on varastoitu turvallisesti ja suojassa säältä, kun sitä ei käytetä.

Nämä ovat vain muutamia hyviä huolto-ohjeita polkupyöräsi käyttöiän pidentämiseksi. Huolellinen ja säännöllinen huolto varmistaa, että pyöräsi toimii moitteettomasti ja on turvallinen käyttää pitkään.